Pagina's

07 april, 2011

DE GROTE BOODSCHAP




Toen ik een jaar of veertien was, zag ik dat als mijn vader thuis kwam van de school waar hij lesgaf vaak met de krant op het toilet ging zitten. Ik dacht dat hij dat deed omdat die ene vierkante meter in onze flat in Slotermeer het enige plekje in huis was waar hij ongestoord kon lezen.       
Nu ik zelf ouder wordt ontdek ik dat het veel simpeler geweest zal zijn; de stoelgang verloopt een stuk trager dan op jonge leeftijd en het is heerlijk om in alle rust te kunnen ontlasten.

Hij las Het Parool.
Aan de andere kant van het portaal werd heimelijk De Waarheid bezorgd bij de buurman die in 'noord' in de scheepsbouw zat. Het waren aardige mensen, communisten waar mijn PSP gezinde vader 'behoedzaam' mee omging. Parterre woonde een FNV bestuurder en boven ons een alcoholist met een oorlogstrauma. Zijn vrouw had een pistool in huis, ze was bij de vrijwillige politie. De rest van de acht gezinnen op de trap kende ik niet.
Mijn vader gaf natuur- en scheikunde en zo nodig een beetje wiskunde. Hij hield van schaken en had een viool, maar goed spelen kon hij niet. Een knutselaar was het wel en zo nu en dan vond hij wat uit. Zo bedacht hij een naar twee kanten werkende wc deur sluiting. Als het toilet vrij was stak er een ring uit de deur die je mee naar binnen draaide als je het hokje in ging. Aan de buitenkant was er dan op de ring te lezen 'bezet', een nogal overbodige mededeling want je kon de deur niet meer openen. De buurman van de andere kant maakte op zijn werk een prototype van massief staal. Verder dan dat is de vinding nooit gekomen. De communisten en de pacifisten hebben elkaar later in GroenLinks gevonden. Over dat verder samengaan heb ik mijn vader nooit gehoord, ik heb geen idee hoe hij daar over dacht.
Toen vond ik dat wel zo rustig, nu zou ik het graag willen weten.

1 opmerking:

  1. eerlijk gezegd denk ik dat het pa een worst was en leefde hij met het motto, verbeter de wereld en begin met jezelf, en op zijn manier heeft hij dat ook zeker gedaan
    hij was ook van mening dat fouten er zijn om gemaakt te worden, hhahah, daar kun je alle kanten mee op!

    BeantwoordenVerwijderen