Pagina's

14 januari, 2014

STORMSCHADE II



Vorige week is de boom onttakeld, eerst de takken eraf. De zware aan een lijn laten zakken en de rest aan de zwaartekracht overgelaten, daarna de stammen in 'hapklare brokken' naar beneden.
Het was die donderdag bepaald niet windstil en ook niet al te droog. Maar Kees, die ik via Werkspot had gevonden wilde toch de boom in. Vanwege die wind is hij niet tot aan de top geklommen, want hij zwiepte soms wel een meter heen en weer. Volgens hem was de boom hoger dan twintig meter en vond hij het zo nu en dan best link.
Maar het geeft ook een kick en dat is wat klimmers toch ook wel zoeken.




Toen ik Kees aan de telefoon had, dacht ik te maken te hebben met een 'dikke' dertiger. Hij bleek slechts 5 jaar jonger dan ik, maar wel gymleraar!




Na drie uur hard werken ging de onderstam tegen de vlakte, een stomp van ruim anderhalve meter blijft staan. De grote opruiming kan beginnen.



4 opmerkingen:

  1. Wat je zegt, vroeger liep ik over dakgoten als de spreekwoordelijke klimbok, tegenwoordig schijt ik zeven kleuren als ik het dak op moet, iets met slappe knietjes en bibberkuiten, maar zo te zien hebben jullie voorlopig een beste voorraad kachelhout, geen gedoe met kapvergunningen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk had ik een 'omgevingsvergunning' moeten aanvragen. Maar bij stormschade en gevaar van omvallen moet de gemeente dan wel heel erg snel handelen en dat zijn ze niet gewend. Bovendien vind ik dat de overheid zich niet moet bemoeien met bomen die ik zelf heb geplant. Doen ze ook niet als ik ze plaats.

      Verwijderen
  2. Na een paar dagen bij droog weer toegewijd sjouwen, zagen, hakselen, kloven en opstapelen - met wat oponthoud wegens strubbelingen met de kloofmachine - is al bijna alles verwerkt. Nu nog de dikste stammen kloven en in stukjes op maat zien te krijgen (en er een plek voor zien te vinden), dan zijn we voor de eerstkomende jaren weer voorzien van stookhout.
    Het was een plezierige klus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hans mulder19/1/14 12:51

    Wat fijn dat de klus er op zit en dat jullie nu genoeg hout hebben voor een barre(?) winter. 20 jaar geleden stonden er 2 populieren in onze tuin, tegen het hek en 1½ mtr. van elkaar. Nu iets meer dan een half uur lag de eerste gestrekt, de tweede duurde 4 uur, ivm de schuur van de buren waar 'ie op terecht kon komen. Leuke klus, veel hout, voor je het weet is het op, het is in een paar minuten verbrand.

    BeantwoordenVerwijderen