Pagina's

10 september, 2013

MIERENNEST



In 1986 maakte mijn broer een aantal kisten op maat voor een reizende sieradententoonstelling. Eén kist van 60x60x60cm bleek uiteindelijk niet nodig. Die kist, gevoerd met van dat harde blauwe isolatieschuim is lang onze 'koelbox' op vakantie geweest. Sinds een jaar of twintig hangt hij in het kippenhok als berging voor lege- en gevulde eierdoosjes. Een aantal weken terug kreeg ik in de gaten dat er iets aan de hand was, alsof er kleine maalmachientjes aan het werk waren, er ontstonden hoopjes blauw poeder. Bij terugkomst van ons weekje weg was het een bende geworden in de kist, alles zat onder dat spul.




Na het wegbreken van een stuk schuim krioelde het van de mieren, duizenden harde werkers hadden van het schuim een gatenkaas gemaakt. Een enorm stelsel van gangetjes en kamers gevuld met eitjes. Voor ik het wist zaten m'n armen vol met kriebelende miertjes, ik kon niet anders dan met de stofzuiger aan de gang gaan. Helaas, dat wel.
Dit soort nesten kende ik wel, maar dan in harde zand of leem lagen, in kunststof schuim  had ik het nog nooit gezien. Het lijkt mij ook niet gezond voor die beestjes.

      

4 opmerkingen:

  1. Leuk verslag over je duizenden ‘onderhuurders’. Vreemd dat die mieren zich huisvesten in piepschuim. Je zou idd denken dat het schuim slecht voor ze is. Zo zie je maar weer, de wonderen zijn de mierenwereld nog niet uit. Zoals je schreef, zitten de mieren vaak in het gras of in de perken. Dan zie je van die minuscuul kleine grijze korreltjes, die een heuveltje vormen, met in het midden een kleine opening. Op de meest gekke plekken ontstaan die heuvels en soms als je er naast gaat stampen, komen ze er met een rotgang uit, om te kijken welke gek hun rust verstoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk niet dat ze het piepschuim eten. Ze zullen het wel ijverig afvoeren. En dan: woonblok op maat. Wij moeten alle gaatjes in een houten kast afplakken, omdat wespen er kennelijk een pre-fab woontoren in zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, toch een mooi gegeven, hoe die kleine intelligente beestjes zo opportunistisch en vindingrijk zijn om zich overal en snel aan veranderde omstandigheden/ materialen aan te passen dat ze op die manier toch, in hun overlevingsdrift, hun slag kunnen slaan. Een les voor de menselijke ras, dunkt mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Was vandaag mijn zolder van de schuur aan het opruimen en zag onder een grote doos waar een luidspreker in had gezeten vocht liggen. Rondom allemaal poeder. Aanvankelijk dacht ik aan een wespennest.
    Doos voorzichtig naar buiten gebracht en opengemaakt. Onderkant van de doos was nagenoeg geheel vochtig en wat bleek: een groot mierennest. Mieren hadden in de piepschuim allerlei gangetjes gegraven en het schuim tot poeder vermalen. Bijna een 10 liter emmer gevuld met het poeder. Onvoorstelbaar.

    BeantwoordenVerwijderen