Vorig jaar ben ik met mijn GOLDONI tuinbouwfrees de sloot in gedonderd. Ik dacht toen daar kan ik naar fluiten, zo'n snelle afkoeling voor een hete motor kan niet goed zijn. Toch kreeg ik hem weer vrij snel aan de praat, er was niets kapot. Dit voorjaar bleek de koppeling muurvast te zitten maar na een paar brute klappen met de hamer kwam hij toch weer los. Dat heb ik dit seizoen nog twee keer moeten doen.
Vandaag ben ik de boel gaan demonteren een karwei dat ik nog nooit gedaan had. Ik ben niet zo'n held met benzinemotoren. De motor zit met slechts 4 bouten vast maar die zaten dan ook muurvast! Verder hoefde alleen het gaskabeltje en de uitlaatsteun los gemaakt te worden. Ook het koppelingshuis zit met slechts 4 boutjes vast, achter de koppelingsschijf zit een behoorlijk sterke veer had ik op de tekening gezien. Bij het lossen van de deksel knalde dse hele voorkant de ruimte in. Gelukkig niets beschadigd. De koppelingsschijf bleek inderdaad behoorlijk aangekoekt met rotzooi en roest. Op de draaibank kon ik hem weer aardig opknappen. Als je de koppelingshandel intrekt drukt de vork op het lager en maakt daarmee de schijf los van de draaiende motor. Na alles schoongemaakt te hebben en weer gedemonteerd kon ik rond 3 uur weer aan het startkoord trekken......hij liep meteen en de koppeling gaat weer als vanouds.
Dat scheelt weer heel wat centjes.
Dat scheelt weer heel wat centjes.