Pagina's

18 juni, 2013

SLACHTOFFER



'Onze' Grote Bonte Specht horen we vaak, maar zagen hem slechts een enkele keer in de winter om te snoepen van al het lekkers dat buiten opgehangen wordt. Het is een schichtige vogel. De afgelopen maanden zagen we hem en haar steeds vaker en frequenter vlak voor onze neus op voedseljacht. Het paar leek aan ons te wennen, ze vlogen niet zo snel meer weg. Een paar dagen terug zag L. een trio, twee ouders en een jong in de dode kersenboom op nog geen vijf meter van haar vandaan. De ouders waren aan het voeren. Daarna zagen we vaker hem of haar met een volle snavel de bomen in verdwijnen, het jong hoorden ook wij roepen. 

Vandaag vond ik het jong dood onder een appelboom, ernaast lagen wat veren en restjes waar de vliegen al op zaten. Duidelijk gepakt door een rover, gedood, maar niet opgegeten. Jammer, hij was  bijna volwassen. 



5 opmerkingen:

  1. Hans Mulder18/6/13 20:44

    De natuur is hard! Afgelopen zaterdag zat er bij ons in de tuin een jonge koolmees te piepen. Harde wind; uit z'n nest gevallen, of geprobeerd te vliegen? Rustig laten zitten, misschien komen de ouders 'm zoeken. Dinsdag weer thuis en geen spoor van dat kleine "ondernemertje" dat wellicht fladderend is opgestegen of als 'avondmaal' heeft gediend voor de buurtkat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zonde zeg.. Wie hebben onze Miesje een belletje omgedaan, in de hoop dat het vogels waarschuwt dat ze eraankomt.. Muizen waarschuwt het niet, hebben we al gemerkt.
    Welke rover zou de dader zijn, een ekster..? Jammer van zo'n zeldzaam spechtje, wel bijzonder dat het paar in je tuin woont!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. P.S., vreemd zeg, dat ik 'Unknown' heet als ik ben ingelogd via Google-account.. (ik zie mn eigen plaatje en naam wel, en ook mn emailadres bij het 'dashboard') Ohwell, de wegen van internet zijn ondoorgrondelijk ;-) Laatste bericht was van Jolie dus ;-) Groet, J

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had al begrepen dat jij het was, maar er gebeuren de laatste tijd wel meer vreemde dingen op BLOGGER!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na dagelijks meegemaakt te hebben hoe hard en lang de ouders ingespannen bezig waren om voor hun kroost eten te halen, vond ik deze zinloze, wrede dood verschrikkelijk. Wat een verspilling!
    Maar na een paar dagen waarin de ouders niet meer verschenen, zodat ik dacht dat ze vast rouwend vertrokken waren, zagen we opeens een andere jong, ditmaal met een rood kapje op zijn hoofd (de andere was wat gestreept) en en een roze buik: een mannetjes jong dus! Die is enkele dagen vaak voor onze neus naar de boom of de bamboe in gevlogen om insecten te zoeken of naar de voedertafel om kruimels en pitjes te halen. Hij leek helemaal niet schuw. Volgens mij hebben we er zelfs twee gezien; dat zou niet gek zijn want ik heb gelezen dat er vier tot zeven eieren gelegd worden die door beide ouders bebroed worden. Maar waar dat nest zich bevindt? We hebben geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen