Pagina's

05 juli, 2010


DINKY TOYS (reactie L. op Niels' blog 'Hij doet het weer!')




Niels zijn stuk over de knappe restauratie van het Dinky Auto Service vehicle (18 juni jl.) heeft iets in mij wakker gemaakt, met gevolg deze - wat verlate - reactie. De reconstructie ziet er nu keurig uit, zeker vergeleken met het wat raadselachtige bouwpakket van 31 maart. Onduidelijk is, of deze klus voor hemzelf was of uitgevoerd voor een ander, en of de autootjes die er vervoerd worden ook van Dinky zijn of van het merk Lesney, die doorgaans een stuk kleiner zijn.
Dertig jaar geleden kreeg ik na de geboorte van mijn dochter in Amsterdam een emmertje knikkers en een doos oude speelgoedauto's als geschenk voor de kleine, voor later. Mijn buurvrouw had namelijk jarenlang bij een kinderopvang gewerkt en ging nu met pensioen. Hoezo deze dingen meegingen weet ik niet, wellicht had ze ze zelf voor de kinderen aangeschaft. Een doos vol behoorlijk afgeragde Dinky, Corgi en Lesney auto's waar zichtbaar jarenlang intensief en met veel plezier door generaties kinderen mee gespeeld was. Bijzonder geschenk! Nog steeds staan ze bij mij, veilig opgeborgen in de vitrinekast, tot de eigenaar er de ruimte voor heeft.
Van Matchbox is er o.a. een stoere cementmixer en een wals, van Lesney een
bulldozer maar ook een oldtimer, Jaguar en chique sportauto (inclusief bestuurder), en dan deze zeven Dinky auto's. De merken staan eronder vermeld: zo is de groene 'logging truck' een FODEN, de kiepauto zonder laadbak een DODGE, de 'Dinky Service' takelwagentje een COMMER (bekende naam uit mijn jeugd), een AUSTIN TAXI en een JAGUAR. Het leukste is dat de raceauto "Speed of the Wind' heet. Vreemd genoeg heeft de rode auto, kennelijk een London taxi, geen naam maar alleen een nummer.
Nog steeds koester ik deze geschiedenis en heb geen behoefte ze op te laten knappen. Af en toe vul ik de collectie aan met een toevallig gevonden wrak (platgereden autootje) of door een goedkope oude barrel op een rommelmarkt op de kop te tikken.

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk!!
    En wat zien ze er nog goed uit!!
    Wel een beetje éng hoor je noemt precies die waar ik vroeger (en dus nog een beetje ) écht verknoggelt aan was en dus ben?
    Wat een vraag, natuurlijk heb ik het mechanisme zelf grepareerd, niet helemaal als origineel maar zo dicht mogelijk als possible!
    Ik maak (als ik tijd heb, morgen vertrekken we naar frankrijk! voor twee weekjes) er nog een blogje over!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bedoelde niet DOOR jezelf, dat was duidelijk. Wat ik me afvroeg was, of de reparaties in opdracht van een ander waren of VOOR je eigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een misverstand, Niels - je hebt mijn woorden niet goed gelezen. Ik schreef niet DOOR jezelf maar VOOR jezelf. Mijn vraag was, of het om je eigen Dinky toys ging of dat je het deed voor iemand anders. Ik was heel benieuwd of jij soms ook een verzameling autootjes hebt, maar dan geeft je volgende blog daar (een soort van) antwoord op.

    BeantwoordenVerwijderen