Pagina's

04 september, 2007

T A K E L






Op de plek waar ik in eerste instantie ons HUUSKE wilde stallen, heb ik op de al eerder geplaatste staanders een dwarsbalk aangebracht. Het is een sloopbalk van 3.50m lang 7X20cm waar ik € 15 voor betaalde. Hout is terecht kostbaar tegenwoordig, zelfs sloophout.
Het Chinese half tons kettingtakeltje kost nog geen € 30 en moet derhalve van twijfelachtige kwaliteit zijn. Voor een echt goede takel betaal je een paar honderd euro. Ik maak deze konstruktie om het bakje van de Pickup nog makkelijker van het chassis te kunnen takelen op een plek waar hij ook kan blijven staan.
Maar omdat ik én hout én takel niet helemaal vertrouw heb ik er een blok beton aan gehangen. Het blok weegt ± 160 kg, het 'bakje' zal niet veel meer wegen. De balk gaf geen krimp en de takel doet het nog, het moet lukken met het bakkie!



%



7 opmerkingen:

  1. in maart schreef je:

    "Het voordeel van deze combinatie boven een gewone camper is dat als je wat langer ergens staat, je de afzetunit op de camping laat staan en met de pick-up op verkenning kunt"


    ...waarom dan takelen als je er zo onderuit kan rijden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. .....omdat eerst het bakkie van de Pickup af moet, voordat de unit erop kan! En dat bakkie heeft geen pootjes, dus moet ik dat hijsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo zie je dat je toch niet te gauw negatief mag denken over een Chinees takeltoestel !!
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...ik snap het, het "bakkie" is dus niet de afzetunit, dat verklaart veel ...maar zonder bakkie en de unit op de camping gelaten rijdt je dus zonder laadruimte/vloer maar met een chassis met een achteras..of heb je daar al weer iets op verzonnen...zodat je nog wat kunt vervoeren achterop?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar heb ik niks op verzonnen, maar de fabrikant van de unit wel!
    http://www.bimobil.com/
    De spatborden, nummerplaat + verlichting zitten op het 'bakkie'. De unit heeft geen spatborden maar wel verlichting en plaats voor de kentekenplaat. BIMOBIL heeft op het chassis vaste verlichting (+plek voor plaat) aangebracht, en twee alu.traanplaten met rubber spatborden die er met 2 inbusbouten per kant opzitten. Als je het huuske op een camping 'afzet', rij je dus met een vrij vlakke vloer, daar kan je van alles op vastbinden.Het enige wat je niet moet vergeten is de kentekenplaat overzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu ben ik benieuwd wanneer we nou 's eindelijk gaan oefenen met het huuske erop proberen te krijgen. Volgens mij is dat geen koud kunstje, en we willen toch geen flater slaan op de camping terwijl allemaal nieuwsgierige mensen toekijken!?!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb alle vertrouwen in jullie :-)

    BeantwoordenVerwijderen