Pagina's

09 september, 2007

STOOM EXTRACTOR




Dit is mijn tweede stoom extractor. De eerste was van aluminium en na ruim twintig jaar gebruik kapot gekookt. Aluminium schijnt ook niet goed te zijn om voedsel in klaar te maken, maar dat wist ik niet toen ik hem kocht.
Deze is van geëmailleerd staal met plastic binnenwerk. Het werkt zo: in de pan die direct op het vuur staat kookt water, de bodem van de tweede pan (met de tekst)heeft de vorm van een omgekeerde trechter en werkt als schoorsteen. In de tweede pan, de sap opvang pan, hangt een plastic vergiet met daarop een deksel. In dat vergiet gaat het fruit, of zoals nu de gele- en rode tomaten. Bij het maken van een zoete drank strooi ik tussen de lagen fruit wat suiker, nu bij de tomaten gaat er een heel klein beetje zout bij. De stoom van het kokende water trekt via het schoorsteentje door het fruit, samen met suiker of zout onttrekt het de sappen aan het fruit. Via een slangetje in de sappan loopt het vocht dan in een schone pan of direct in de fles.




Bij deze tomaten, die van zichzelf als sap niet zoveel smaak hebben, kozen we voor een pan om nog andere smaakmakers te kunnen toevoegen en het vocht te kunnen laten inkoken. Uiteindelijk staan er zes halve liters heerlijk, pittige tomatensap op het aanrecht, anders van kleur dan we gewend zijn.





+


4 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Kan iemand me zeggen waar die stroomextractors te koop zijn ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In nederland o.a. Brouwmarkt ook webshop. www.brouwmarkt.nl

    Of in België www.brouwland.com

    Neem geen goedkope aluminium extractor, maar rvs of emaille.

    Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Ik heb tweedehands een zelfde pan als op de foto gekocht. Alleen heb ik een ander slangetje. Die van mij bestaat uit twee delen met er tussen een glazen buisje. Het geheel is wat oud en in slechte staat. Van welk materiaal is jouw slangetje op de foto?
    groet, Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Carla.
    Jouw slangetje is het originele, het kunststof buisje is het 'kijkglaasje'.
    Van welk materiaal mijn nieuwe is weet ik niet, maar je kunt in principe alles gebruiken, zelfs rubber. Maar je moet het wel af kunnen sluiten met een kraantje of klem.

    BeantwoordenVerwijderen