Pagina's

17 oktober, 2009

W R I N G V L E U G E L



Het is wonderlijk hoe woorden 'linken'. Voor mij als geïnteresseerde in de luchtvaart is een 'Wringvleugel' een vroege methode om een vliegtuig bestuurbaar te maken. De gebr. Wright maakten er gebruik van, aan oesters zou ik niet zo snel denken.
Chefkok Marcel Schouwenaar is de ontwerper van het oestermes met wringvleugel waar Wouter Klootwijk op 9 oktober in de NRC over schreef.




Onze (APPLE) CHEF van KOOKSTUDIO HEERLIJK & EERLIJK was er snel bij. Hij stuurde de 15e een mailing rond met een speciale aanbieding: het mes + 6 heerlijke oesters. Het mes stond al op mijn verlanglijstje, maar de oesters gaven de doorslag.
Het mes doet wat je er van verwacht: dankzij de wringvleugel is er zonder moeite goed kracht te zetten. De oester gaat snel open, sneller dan ik met andere messen gewend was. Alleen heb ik er spijt van dat ik niet voor de CHEF heb gekozen met het aan twee kanten geslepen mes omdat je nu het mes moet omdraaien om met een gebaar naar rechts de spier door te snijden. Ik begrijp die twee uitvoeringen niet, maar dat zal wel met marketing te maken hebben en daarvan heb ik geen kaas gegeten. Oesterliefhebbers kan ik het zeker aanbevelen!



Volgens dit boek is wringen het 'met een draaiende beweging samen persen'. Dat is niet wat het mes doet en ook de vleugel van de Wright Flyer ook niet. Het gaat dus om 'openwringen', maar we kennen ook de schoen die 'wringt' en dat is juist het tegenovergestelde.
Het zal beide CHEFS worst wezen, als het mes maar verkoopt.

Wat is taal toch leuk!

En, oh ja de oesters (Creuses) waren heerlijk!


2 opmerkingen:

  1. Maar je 'wringt' je ook door een nauwe opening toch, bijvoorbeeld door een pijp of een spelonk? Wat dat betreft klopt het wel, want het mes boort zich door het strakke, nauwe spleetje van de schelp.
    Fascinerend verhaal trouwens over de Wright brothers, die in de ogen van de dorpelingen 'crazy islanders', en 'harmless cranks' die zo gek waren om te geloven dat ze een vliegende machine zouden kunnen maken. Historische pogingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wat L., zegt, dat was mijn associatie ook... In ons etymologisch woordenboek staat een aardige verhandeling over woorden uit 1290, (w)ringhan, die resp. draaien en worstelen betekenen (het is helaas te lang om over te tikken :-}) Trouwens, De Taalvlinder weet vast meer!
    Over woorden gesproken, mijn oog las allereerst "oermes" ipv oestermes, en dacht toen "verhip, in de steentijd waren messen natuurlijk ook uit 1 stuk.. Echt een mooi gestyleerd oermes" :-)

    BeantwoordenVerwijderen