M i r a k e l s t a d
Mijn allereerste ateliertje was het keukentje van de pastorie behorende bij de Katholieke kerk aan de Kalverstraat waar bij de ingang een bord stond met de tekst: 'Een uur voor God'. De pastorie was in gebruik als schildersatelier van een vriend van mijn ouders, met de keuken (± 2X5m) deed hij niets, die mocht ik gebruiken. Op een avond hoorde ik geschuifel op de gang. De deur naar de kerk stond open en een lange rij zwijgende mensen trok aan mij voorbij, de gang door, het trapje af de binnenplaats over en via de steeg naast de Telegraaf naar de N.Z.Voorburgwal. Ik begreep totaal niet wat er aan de hand was. Het zag er zeer geheimzinnig uit. Later hoorde ik dat die mensen meeliepen in de 'Stille Omgang Amsterdam'. 8 maart j.l. was het weer zover, de gang door de kerk zal er niet meer in zitten, de steeg is afgesloten. De diepere betekenis van de wandeling kunt u hier vinden.
^
Gelukkige mensen
De halve Sportwin
De gashandel
Bijna 40 jaar geleden kocht ik van een vriend in Amsterdam een 18 pk EVINRUDE Fastwin buitenboordmotor, niet omdat ikzelf een boot had maar omdat mijn vader een rubberboot als bijboot had aangeschaft met een 4 pk motor en er geen plaats voor had. Hij stalde hem bij mij. Dat rubberen geval was best groot en zwaar en het motortje eigenlijk te licht. Met de 18pk erop konden we er lekker mee het IJ op en zelfs planeren op wat ruimer water.
De boot is ooit door mijn vader teruggehaald, de motor had ik nog steeds. Voor mijn roeiboot was hij veel te zwaar, dus stond hij jarenlang te niksen. Een paar jaar terug dacht ik hem te reviseren en kocht daarvoor voor weinig geld een tweede incomplete EVENRUDE Sportwin. De waaier van de koeling en nog wat andere kleinigheden zette ik over. De motor echter kreeg ik nooit meer aan de praat. Vorige week besloot ik de Fastwin op Marktplaats te zetten. Ik kreeg al snel een bod van €100.- van ene MERCEDES, maar dat bod bleek vals. De volgende die belde was een Surinaamse meneer, hij wilde de motor kopen voor familie overzee om op de rivier fuiken leeg te halen. Het leek mij een prima bestemming, voor €50.- mocht hij de motor komen halen.
Maar er belde nog iemand, een ex automonteur uit Purmerend, hij had belangstelling voor de kap en gashandel.Ik vertelde hem dat ik in principe de Fastwin verkocht had maar dat ik nog een halve Sportwin had staan. Dan kom ik die morgen halen, 'wat moet die kosten'? mijn antwoord was dat als hij daarvoor helemaal uit Purmerend wilde komen hij het zo mee kon nemen. Hij klonk zeer gelukkig. Na zijn telefoontje ging ik toch even ter controle naar de werkplaats; zit er helemaal geen gashandel aan! Shit! Lullig om die man te laten komen voor de helft van wat hij denkt te krijgen. Dan maar bellen maar zijn nummer had ik niet. Blijken er 23 mensen met dezelfde naam in Purmerend te wonen! Nummer één was een vrouw zonder man en motor, maar twee was raak, wat een geluk. Ik kom toch zei hij, want de kap is ook van belang. De volgende morgen heb ik een helder moment en ga eens kijken of die twee kappen uitwisselbaar zijn, niet dus! De Sportwin blijkt iets kleiner te zijn dan de andere. Ik weer bellen maar de man is al onderweg. Op de afgesproken tijd arriveert hij met z'n zoon. Voorzichtig probeer ik ze duidelijk te maken dat ze waarschijnlijk voor niets zijn gekomen. 'Laat eerst maar eens zien'zegt hij, waarop ik begin met de grootste. 'Oh nee de onze is kleiner' zegt hij en zoonlief is het met hem eens. 'Komt het toch nog goed' dacht ik, waarna ik ze de halve motor en een kistje onderdelen laat zien. En in dat kistje zit de gashandel! Ik was totaal vergeten dat ik die eraf had gehaald.Ik heb zelden iemand zo gelukkig gezien met een paar onderdelen. Ondertussen had de zoon uit de auto een bos rozen gehaald als blijk van waardering voor mijn gebaar.
Twee uur later dan afgesproken kwam de andere koper, ook met z'n zoon de complete motor halen. Ik ben benieuwd of ik ooit de foto krijg waarom ik gevraagd heb, van deze 18pk achter een uitgeholde boomstam, want daar is hij voor bestemd volgens de vader.
+
I always get my sin
Voor heel veel mensen, waaronder ikzelf is taal niet altijd eenvoudig, zeker niet als het een vreemde is. Je denkt het goed te doen maar slaat de plank vaak volledig mis. Soms is het leuk te lachen om onze eigen fouten!
Dat kan zeker bij het doorlezen van het boekje 'I always get my sin' van Maarten Rijkens.
Till SOON!
*
$
#
V E R R A S S I N G
Bij ons bezoekje aan Lettele werd thee gedronken uit deze kommetjes. Het is bestaand aardewerk door Marion met glazuur beschilderd en daarna opnieuw gebakken. Ik had ze nog nooit gezien.
Ik meen begrepen te hebben dat een paar bevriende collega's van Marion voor elkaar kommetjes hebben beschilderd. Misschien dat Joke er meer over kan vertellen.
*
V I S V O N D S T
Dit is volgens onze Visvriend een plug. Ik vond het vistuig tussen allerlei andere na de laatste storm aangspoelde rommel op ons landje.De dreg-haakjes zijn er af, er rest slechts een roestig stukje van. Ik denk dat dit plugje lang in het riet of elders heeft vastgezeten.
*
Zieltjes winnen
Dit drukwerkje vond ik gisteren in de brievenbus. Ik had er al een propje van gemaakt voordat ik er erg in had. In de bijna dertig jaar dat ik in dit dorp met drie verschillende religieuze genootschappen woon heb ik nog nooit zoiets in de bus gehad. Ook hier wordt het kerkbezoek blijkbaar minder. Maar welk genootschap stopt dit huis aan huis in de bus? De gereformeerde Gemeente, de Hervormde Gemeente of de Hersteld Hervormde Gemeente? Een afzender staat er niet op, dus ik vermoed dat het een gezamenlijke actie is. Als dit een oproep geweest zou zijn om naar de moskee te komen was het niet stil voorbij gegaan.
Mijn plaats blijft leeg, bij welk Religieus Genootschap dan ook.
>:<
^
Foto's th.
Sinds het vlieg-tuig zijn de vogels niet meer de alleenheersers in de lucht. Maar hun vlieggedrag is nog steeds superieur t.o.v. de machines die de mens maakte. (Terwijl ik dit opschrijf, zie ik de fazant vanaf de grond in één keer een meter of acht hoog de den in vliegen en daarna tussen alle bomen en takken door, over de sloot bij de buurman op het gras landen, en dan maar denken dat het een loopvogel is!)
Als een vogel en een vlieg-tuig met elkaar in aanraking komen, spreken we van een 'vogelaanvaring'. Op zich een wonderlijke woordkeuze als je bedenkt dat varen voor Hollanders te maken heeft met water. Maar we spreken ook over luchtvaart, ballonvaart, ruimtevaart en zelfs over 'sneltreinvaart'. Maar een vogel 'vaart' niet en als wij als mensen in een vliegtuig stappen gaan we vliegen. Als de vliegende vogel en de vliegende mens met elkaar in botsing komen zijn we weer bij het varen! Soms heeft zo'n ontmoeting niet alleen voor de vogel vreselijke gevolgen, maar ook voor de mens. De vogel overleeft het bijna nooit, de mens meestal wel, hoewel....de Bijlmerramp is bijna zeker ook het gevolg van zo'n 'aanvaring'las ik ergens.
'Harde transparantie' is de grootste vijand van alles wat vliegt, glas in de vorm van geluidsscherm of het simpele raam thuis, het lijkt een plek om doorheen te vliegen, maar is een killer.
De vink van de foto dacht geen belemmering te zien, maar die was er wel en nu is hij dood.
Ik wilde eigenlijk schrijven over de kleurenpracht die ook onze Hollandse vogels soms hebben, maar het is een ander verhaal geworden.
*
TROONJUWEELTJES
foto th. Ik noem het kinderstoeltjes, maar je hoeft geen kinderen te hebben om tot aanschaf over te gaan. Dat laten deze kopers zien. Twee wat mij betreft totaal verschillende 'troontjes' hebben hun eigen hoekje gekregen, het lijkt alsof ze er al jaren staan.
*
WIE WAT BEWAART....
Jaren terug kreeg ik van Jan een partij gebruikt draadglas, deels gevat in een ALUprofiel. Vandaag heeft een deel een nieuwe bestemming gekregen.
We wilden een beetje licht in de uitbouw van de garage, ik dacht aan transparante golfplaat, maar vond het draadglas, perfect van maat.
HEEFT WAT.
*