Pagina's

14 november, 2013

BLOEMEN...

foto Maarten van der Burg


Het leuke van het bewaren van foto's is dat ze het mogelijk maken terug te kijken in de tijd. Deze foto is gemaakt in 1977, één jaar nadat Paul Derrez begon met zijn Galerie RA, toen nog in de kelder onder zijn woning in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Marion is altijd nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen die de galerie doormaakte. In de eerste vijf jaar van het bestaan van RA exposeerde zij er ook vijf keer.






Op de foto van de 'bloemen-manifestatie' sta ik tot mijn verrassing niet, maar ik was er wel degelijk bij. Sterker nog, Marion en ik plukten ons suf op de nog braakliggende landen rond de Bijlmer, om maar fraaie bossen veldbloemen naar de manifestatie mee te kunnen nemen.
Wel staan er veel vrienden op, van Paul en van ons. Een aantal van die vrienden zijn er niet meer. Die forse man in het midden met zijn jasje open is Jan van Druten, ooit trapezewerker in een circus vertelde hij mij, maar ik leerde hem kennen als glazenier, schilder en beeldhouwer. Zijn atelier was  om de hoek van mijn eerste ateliertje en hij had een hulpje nodig. Hij is de maker van 'De jongens van de Bontekoe", een beeldengroep in Hoorn.




De figuren 'an'sich' zijn beslist niet geweldig, maar de opstelling maakt het tot een 'memorabel' beeld, in de Nederlandse beeldhouwkunst tot dan toe ongekend.

2 opmerkingen:

  1. Hans Mulder19/11/13 13:18

    Het blijft leuk, kijken naar oude foto's en al snel komen de namen, carrières en vriendschappen boven drijven. Was het een mooi boeket geworden, dat jij en Marion plukten? De poster van haar expo bij Galerie Ra is prachtig vormgegeven, met, naar ik aanneem, een broche!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een 'collier' van ijzerdraad omwonden met garen en een rolletje deels gekleurd kalkeerpapier, ook weer voorzien van een kleurig draadje.

      Verwijderen