BP schrijft...
V L I E G E N
Het verhaal over de tjiftjaf waar Thea in haar commentaar op wees, het verschil tussen de lengte van de vleugels van de tjiftjaf en de fitis (de lange-afstand vlieger heeft langere vleugels dan de dichter bij huis overwinterende insectenjager) gaat voor een deel ook op voor het door mensen gemaakte 'vliegtuig'. Jachtvliegtuigen, die snel en wendbaar moeten zijn, hebben korte, brede vleugels en veel vermogen. Zweefvliegtuigen hebben lange, smalle vleugels. Lichtgewicht, lange afstand vliegtuigen met een klein vermogen hebben zeer lange vleugels. Een raket met een gigantisch vermogen en grote snelheid heeft geen vleugels nodig en een modern lijnvliegtuig zit er tussenin: vleugels lang genoeg om te kunnen landen en opstijgen, maar op topsnelheid zouden ze met minder toe kunnen.
Maar zo wendbaar als menige vogel, daar kan geen vliegmachine tegenop. Ook een wentelwiek niet.
Dat mensen nog steeds bezig zijn het vliegen van vogels na te bootsen,is hier te zien.
Maar zo wendbaar als menige vogel, daar kan geen vliegmachine tegenop. Ook een wentelwiek niet.
Dat mensen nog steeds bezig zijn het vliegen van vogels na te bootsen,is hier te zien.
Fascinerend idee, voor een vliegtuigje op-en-neer bewegende vleugels te maken. Nooit van gehoord. Wordt dat machinaal geregeld, denk je, of zullen er 'hulpjongens' meevliegen die ijverig aan touwtjes zitten te trekken?
BeantwoordenVerwijderenL.
Leuke dubbele betekenis van 'vissen'!
BeantwoordenVerwijderenAls ik op die site ronddwaal krijg ik er echt weer zin in om met modellen te klooien.
De site laat mij nog duidelijker zien hoe knap het vliegen van de vogels in elkaar zit.
BeantwoordenVerwijderenZo blijven wij ook verwonderd kijken naar een mees, die in volle snelheid aan komt vliegen en a.h.w. stilstaat voor zijn nestkastje en naar binnen duikt.
th.