Pagina's

17 augustus, 2009

'ZON' GEDROOGDE TOMAATJES








Ons kasje puilt weer uit van de tomaten en komkommers ondanks dat ik echt weer minder dan vorig jaar gezet heb! Er staan vijf soorten tomaten. Van buurman Gerard kreeg ik twee geënte plantjes, dat hadden wij bij tomaten nog nooit gezien. Verder zaaide ik weer Yellow Pear, Tijgertomaat, Pomodoro Roma en Micro Tom, een soort cocktailtomaatje. Die laatste was voor tomatenzaad peperduur: 2,95 voor tien zaden! Van die tien zaden kreeg ik acht onmogelijke plantjes met een opbrengst van nog geen pond knikkergrote balletjes. De smaak is goed maar verder niet voor herhaling vatbaar.
De twee geënte planten van buurman Gerard begonnen juist te groeien toen wij er even niet waren, van dieven is dus niet veel gekomen, ik heb ze hun gang maar laten gaan. Van die twee planten met vleestomaten heb ik eergisteren vijf kilo geplukt om een ketchup van te maken. Ik volgde een recept dat ik al eerder met succes gebruikte, maar deze keer werd de inhoud van de pan veel te zoet en was de smaak van tomaat totaal verdwenen. Gelukkig kon L. er met haar smaakervaring toch nog iets acceptabels van maken. We besloten de helft van de inhoud van de pan in flessen te doen en de andere helft aan te vullen met nog meer tomaten. Uiteindelijk hebben we er nog een vijf kilo aan toegevoegd en hebben nu een prima tomatensaus.

Ondertussen was L. begonnen met het plukken van rijpe Tijgertomaten om die te laten drogen. Deze vrucht is daar uitermate geschikt voor omdat ze bijna allemaal dezelfde maat hebben en bijna geen afval opleveren. Voor het indrogen snijdt L. ze doormidden en rangschikt zij ze bij gebrek aan langdurige zonneschijn op een bakplaat, bestrooit ze met peper, zout en gedroogde basilicum of munt, besprenkelt ze met olijfolie en stopt ze in de oven. Omdat dat uren duurt, doet zij dat meestal in de 'daluren' die we volgens ons energiecontract nog steeds hebben.

Over een dag of twee ga ik van de 'Yellow Pears' een gele tomatensap maken, voor de Roma's hebben we nog geen bestemming.

4 opmerkingen:

  1. Omdat ik zo veel gedroogde tomaten in een keer maak - voldoende voor een heel jaar - bewaar ik ze onder olie in bakjes in de vriezer met wat gedroogde rode pepers, schijfjes knoflook en een takje rozemarijn. Op die manier heb ik steeds kleine porties voor in de koelkast, waar ze onder olie lang goed blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vijf kilo van 2 planten... Versus nog geen pond van 8 plantjes.. Grote verschillen!
    Wat geweldig dat jullie er zoveel van (kunnen) maken.. Laatst dacht ik nog "zongedroogd, zou dat nu echt altijd alleen met de zon gaan?" :)

    Tomaten kweken lijkt me een leuk project voor volgend jaar voor ons "achtertuintje," om de dametjes te laten zien hoe tomaatjes groeien. De planten ruiken ook zo lekker, "naar vroeger" toen ik als kind vaak een eigen moestuintje had :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. P.s., dat is ook een goede tip L., onder olie en kruiden in de vriezer..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net zo'n kindsherinnering heb ik ook Jolie: de sterke, zoete geur van de tomatenplantjes (blad?) bij ons in de tuin in Nieuw Zeeland. Onmiskenbaar, onvergetelijk!

    BeantwoordenVerwijderen