Pagina's

20 augustus, 2008

V R O U W E N





Onze rietdekker kreeg een paar dagen hulp van een collega, een nogal stuurs kijkende man tegen wie ik een opmerking maakte over een viertal vernieuwde nokvorsten. Ja, net als vrouwen zei hij, allemaal hetzelfde en na vijf jaar heb je het wel gezien. Dat is nou zo'n typische opmerking van mannen onder elkaar. Daar behoor je om te lachen en een antwoord op klaar te hebben. Ik kan er niet om lachen en mijn eventuele reactie zou hij niet begrijpen. O.a. daarom ben ik geen mannen man.
Ik weet ze slecht te beminnen, maar ik val op vrouwen, vrouwen met pit en een eigen mening, vrouwen waar je niet omheen kunt, vrouwen die aanwezig zijn omdat ze iets uitstralen. Vrouwen die iets kunnen, zingen bijvoorbeeld. Ik hield niet van de zingende zusjes de Selvera's of de zangeres zonder naam, maar wel van Barbra Streisand en Barbara. Later Tina Turner en Kate & Anna Mc Garrigle. Ook zingende zusjes maar dan beter.
Recenter kocht of kreeg ik cd's van jongere sterren met een stem die mij wat doet. Rauwe stemmen, soms manelijk of juist heel vrouwelijk sensueel. Stemmen met een groot bereik. Stemmen vaak ook van zeer manlijke vrouwen, geen vrouwen vrouwen, maar op vrouwen vallende vrouwen. K.D.Lang bijvoorbeeld of deze Martha Wainwright, de zuster van Rufus en dochter van Loudon Wainwright en Anna Mc Garrigle. Ik hoorde haar op de radio en viel voor haar stem en vertelde dat Lindsey. Promt kreeg ik de CD op mijn verjaardag met Martha in een wonderlijke houding op de canapé. Niet bloot maar wel sexy. De pose doet mij denken aan een film, een Hitchcock film misschien, maar welke?



(^^^^^^^^^^)




2 opmerkingen:

  1. De CD is de zeer moeite waard. De muziek goed, de teksten pakkend, zeer eigengereid en kritisch. Een vrouw met veel karakter, dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongeveer twee jaar geleden (het kunnen er ook drie zijn geweest) trad Rufus Wainwright samen met Martha op in Paradiso. Ik had een kaartje en verheugde me op het concert, dat op een zondagavond zou plaatsvinden. Op de dag van het concert zat ik 's ochtends de krant te lezen en zag het concert aangekondigd: ik had me een dag vergist, het was op zaterdagavond geweest.. Ik heb me nog een tijd gestroost met een slechte recentie, maar hoorde later van ooggetuigen dat het fantastisch was geweest. Martha doet wel mee op in de door mij zeer bewonderde documentaire
    ' I'm your man' waarin zij (samen met o.a. haar moeder, tante en broer) songs vertolkt van Leonard Cohen. Grappig genoeg had ik juist een beetje moeite met haar stem, ik zal de DVD nog eens afsprelen en dan extra goed naar Martha luisteren.
    Loes2

    BeantwoordenVerwijderen