Pagina's

07 december, 2012

PRESENTJE VOOR MARIA



Deze opstapeling van kleine kommetjes is nog geen dertig centimeter hoog, ze zitten opgesloten in een 'stellage' van Ebbehout en zijn verzegeld met twee loodjes.
Ik heb het gemaakt als presentje voor Maria, ze krijgt het verpakt in een viertal plankjes.




Er zijn heel veel houtdraaiers in Nederland, maar Maria heeft het ambacht vorm gegeven. Dat doet zij al meer dan vijftig jaar in alle bescheidenheid. Ik heb haar leren kennen als medewerkster van Galerie Het Kapelhuis in Amersfoort, waar Marion en later ook ik menigmaal exposeerden. Als houtdraaier leerde ik Maria pas later kennen.

Het werk van Maria zag ik in musea en galeries, maar nog nooit in een winkel. Groot was dan ook de verrassing toen ik een berichtje kreeg van de zaak in Arnhem, waar ik sinds ik 'hout draai' spullen koop. Zij tonen tot 15 december het werk van Maria in de etalage en winkel en bieden het boek "Om de vorm" te koop aan.

15 december komt Maria haar werk ophalen, mijn presentje krijgt ze dan.

2 opmerkingen:

  1. Eindelijk sla ik je Blog weer eens open en het is meteen raak. Een prachtig -- en dat moet je nu niet gaan tegenspreken -- beeld. Je mag het natuurlijk niet zeggen, maar denken doe ik het wel: hoe komt hij hierop ? En dan zoiets moois !!
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens, @Sille. Dit vond ik zó mooi dat ik er ook eentje geschonken kreeg ('k heb wel een beetje gebedeld). Ik blij!

    BeantwoordenVerwijderen