Pagina's

29 november, 2013

OPENBARE OPDRACHTEN...















In een vergeelde ordner met op de rug geschreven: voorstellen/ideeënschetsen/ontwerpen e.d. vol met A4tjes is het oudste briefje uit 1969. Het is korter dan een A4tje.
De tekst van het briefje (zie boven) spreekt voor zich.
In 1969 bestonden er nog geen openbare inschrijvingen voor beeldend kunstenaars. Voor een opdracht werd je uitgenodigd. Mijn oud docent spoorde mij aan documentatie in te zenden, maar veel om te laten zien had ik nog niet, want ik was net een jaar van de academie af. Ik weet ook niet of ik die opdracht toen al aangekund zou hebben. Op de academie leerden wij beelden te maken, niet hoe je een grote opdracht aan moest pakken. 
Een oudere en meer ervaren collega kreeg de opdracht. Hij ontwierp een beeld dat de naam "Maan over Ameland" kreeg, een uit rvs gemaakte constructie. 




Het beeld heeft tot 2002 (?) gezien vanaf het CS aan de rechterkant van de brug aan de Oosterdokskade gestaan. Vanwege de vernieuwingen aan en rond de kade en brug is het beeld weggehaald en tien jaar opgeslagen geweest. In 2012 is het weer op de brug geplaatst, maar nu aan de IJ kant.
Als ik die opdracht toen wel had gekregen,  zou het mijn eerste grote werk geweest zijn dat moest verkassen en mijn Monument uit het vorige verhaal het tweede.

In de ordner zitten 72 'sollicitaties' naar opdrachten, maar er zullen er meer geweest zijn, want niet alles heeft de tand des tijds doorstaan. Een aantal keren mocht ik een schetsopdracht maken, maar slechts vier keer heeft dat tot een daadwerkelijke realisering geleid. Dat is niet veel, ik ken vele collega's met lange lijsten gerealiseerde opdrachten.

Ik denk dat als ik die opdracht in 1969 wel had gekregen en tot een goed resultaat had gebracht, mijn lijst nu ook veel langer zou zijn want het is een moeilijke, maar mooie lokatie.Voor veel potentiële opdrachtgevers niet onbelangrijk.

24 november, 2013

U BENT DE KUNSTENAAR? een stripverhaal in 32 foto's...


Op vrijdag 22 november 2013 werd mijn beeld met als titel 'Monument voor een verzonken stad' verplaatst van het Frederik Hendrikplantsoen naar het Erasmuspark. Beide locaties vallen binnen het Stadsdeel Amsterdam West.

Het totale gewicht is ongeveer twintig ton.
De klus zou rond half acht in de morgen beginnen, ik was er een uurtje later.

Toen ik aankwam was de fundatie rondom vrij gegraven en was Hans (de lasser) bezig de roestvorming onder het maaiveld weg te bikken alvorens hij met de snijbrander aan de gang kon. Het grondwaterpeil is in het plantsoen zo hoog dat het door de aannemer weggepompt moest worden om een werkzame plek te creëren.








Ondertussen waren er twee 'bakwagens' met zware kranen aangekomen, waarvan er één het staal met een stel 'singels' in bedwang hield zodat het niet plotsklapt zou kunnen verschuiven.





Rond half tien was het staal los en kon de kraan er mee aan de haal.
Wat overbleef was iets wat ik nog nooit had gezien: een 'naakt' veld van vijfendertig kwetsbare betonkoppen. Het beschermende staal was verdwenen! (De ondertitel van dit werk is: "Dwazen denken te beschermen", niet zo slecht als je dit ziet.) Zonder het staal is het beton (zijn wij) weerloos, maar leg dat maar eens uit aan mensen.







Nadat de mensen van de aannemer het gat waar de fundatie van het beeld vandaan gehaald was met de daaruit gekomen grond weer gevuld hadden,legden ze daar de 'dragline schotten' overheen. De bestelde dieplader kon zich zo onder het beton manoeuvreren, waarna de twee kranen hun last konden laten zakken.




Een aantal keren kreeg ik de vraag "U bent de kunstenaar?" gesteld. Inhoudelijk gingen de meesten niet op het werk in, behalve de chauffeur van de dieplader (met sigaret) die bijna tot op het laatst bleef, terwijl zijn werk erop zat. Hij had de titel gezien en begreep de bedoeling meteen, zo vertelde hij mij. Of hij het mooi vindt weet ik niet, maar zijn belangstelling was voor mij wel leuk.






Een leuk detail was dat de chauffeur 'ergens uit een geheim kastje' een stapeltje tapijt haalde en die onder zijn last legde, zodat het niet zou gaan schuiven.
Ondertussen namen de mannen van de aannemer het paaltje met informatie in de 'strop' en zetten dat op een verloren plekje op de dieplader.





Toen alles op die dieplader stond ben ik naar het Erasmuspark gereden. Het werk in het plantsoen was gedaan, het 'aanhelen' is voor de gemeente.
Bij het park aangekomen, bleek de aannemer bijna klaar te zijn met het graven van het gat op de plaats die ik dinsdag met piketpaaltjes had gemarkeerd.




De toegang tot het park loopt via een smalle brug aan de kant van de Jan van Galenstraat. Erg veel ruimte bleef er niet over tussen de wagen en de paaltjes op de brug. Ook de telekraan kon er maar net tussendoor. Maar beide chauffeurs deden het in één keer!










Nadat de kraanwagen in positie was gemanoeuvreerd en de chauffeur de poten had uitgeschoven, pikte hij het stalen deel van de wagen en tilde het over de bomen heen om tijdelijk op de rijplaten te parkeren.
De vlucht door de lucht leverde prachtige plaatjes op.





Ondertussen was Hans in de weer met een slijptol om de slordige snijranden te fatsoeneren, teneinde het laswerk straks mogelijk te maken.





Het gat was keurig op diepte gegraven, maar de heren waren vergeten ruimte te maken voor de twee hijsbalken opdat die er na plaatsing weer onderuit konden. Dus maar snel met de hand twee geulen gegraven. Aan de kant waar de gele helm ligt was dat geen probleem, maar aan de andere kant bleek behoorlijk wat puin in de grond te zitten.
Maar uiteindelijk kon de kraan de achttien ton beton in het gat laten zakken en bleek e.e.a. redelijk recht te staan.







Het is fascinerend om te zien hoe nauwkeurig de machinist van de kraan te werk kan gaan; tussen het staal en de hoeken van de betonblokken is nog geen centimeter ruimte! Hij zette het staal op z'n plek zonder ook maar één keertje het beton te raken. Slechts aan één kant moest er op het staal geslagen worden om het te laten stroken. Daarna kon Hans weer aan de slag om de lasnaden te dichten, daar is hij een kleine twee uur mee bezig geweest.






Terwijl de lasser bezig was, sleep zijn hulp met de slijptol de tijdelijke schoren los en groeven de mannen van de aannemer een gat voor het informatiepaaltje. Als laatste werden de restanten van het lassen volledig vlak geslepen en zag je echt niet meer dat er ooit wat had gezeten.





Rond half vijf was de klus geklaard en kon het hek dicht. Rest nog het aanhelen van de grond en een schoonmaakbeurt door de 'Kunstwacht', de organisatie die de verhuizing regelde.
Van alle mensen van de gemeente die tijdens het traject van de vorderingen op de hoogte zijn gehouden heb ik niemand gezien.



19 november, 2013

LASWERK...







Vandaag is het eerste zichtbare, voorbereidende werk voor de verplaatsing van het 'Monument voor een verzonken stad' begonnen. Omdat de totale hoogte van het beeld incluis fundatie te hoog is om onder de bovenleiding van de tram door te kunnen wordt het staal onder het maaiveld doorgesneden. Om vervorming van het staal tijdens het hijsen en transport te voorkomen zijn er vandaag tijdelijke schoren aan vast gelast.            
a.s. Vrijdag volgt de grote operatie: uitgraven, lossnijden en uit de grond trekken van de fundatie plus de 'betonkoppen', het transport op een dieplader en in het Erasmuspark weer plaatsen.

Wordt vervolgt.

14 november, 2013

BLOEMEN...

foto Maarten van der Burg


Het leuke van het bewaren van foto's is dat ze het mogelijk maken terug te kijken in de tijd. Deze foto is gemaakt in 1977, één jaar nadat Paul Derrez begon met zijn Galerie RA, toen nog in de kelder onder zijn woning in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Marion is altijd nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen die de galerie doormaakte. In de eerste vijf jaar van het bestaan van RA exposeerde zij er ook vijf keer.






Op de foto van de 'bloemen-manifestatie' sta ik tot mijn verrassing niet, maar ik was er wel degelijk bij. Sterker nog, Marion en ik plukten ons suf op de nog braakliggende landen rond de Bijlmer, om maar fraaie bossen veldbloemen naar de manifestatie mee te kunnen nemen.
Wel staan er veel vrienden op, van Paul en van ons. Een aantal van die vrienden zijn er niet meer. Die forse man in het midden met zijn jasje open is Jan van Druten, ooit trapezewerker in een circus vertelde hij mij, maar ik leerde hem kennen als glazenier, schilder en beeldhouwer. Zijn atelier was  om de hoek van mijn eerste ateliertje en hij had een hulpje nodig. Hij is de maker van 'De jongens van de Bontekoe", een beeldengroep in Hoorn.




De figuren 'an'sich' zijn beslist niet geweldig, maar de opstelling maakt het tot een 'memorabel' beeld, in de Nederlandse beeldhouwkunst tot dan toe ongekend.

09 november, 2013

HOE TROTS MAG JE ZIJN ?


Bijna 320.000 fans binnen twee jaar! 
En heel veel van die fans hebben op TAALVOUTJES gestemd met als resultaat een overwinning die €50.000 oplevert aan media-waarde. Nog even en TAALVOUTJES kan naar de beurs!


05 november, 2013

HERFSTKLEUREN en ANDERE ZAKEN...



Dit dansend duo zijn bladeren van de Liquid Amber, een boompje dat ooit bij L. aan de rand van de sloot in het zwarte veen van haar volkstuin stond. Het lukte ons in de late jaren negentig de boom los te maken en op de aanhanger achter de auto naar hier te transporteren. De Amber is nu zeker twee keer zo groot als toen, maar zo'n mooie donkerrode kleur van het blad als de boom in Amsterdam liet zien zagen wij tot dit jaar hier nog niet. 
Maar als je een boom verwent, zijn het net mensen: ze laten zich van hun goede kant zien.
Wij strooiden jarenlang ladingen turf rond de stam om de grond zuurder te maken en dat heeft geholpen. Onze Liquid Amber is roder dan ooit, werkelijk fantastisch om te zien. En tussen het rood zijn vele overgangen van groen, geel naar rood te zien.

In de lente van het leven verloopt alles soepel, een boom is buigzaam en wij mensen tolereren veel. Bij het ouder worden, blijkt de kwetsbaarheid van boom en mens. Bij een fikse storm valt de boom om en wij mensen kunnen minder hebben.

Kinderen met dezelfde ouders kunnen totaal verschillend zijn.
Bij planten en bomen zie je dat ook, de twee tamme kastanjebomen op ons landje heb ik opgekweekt uit kastanjes die ik onder één boom raapte, het zijn twee totaal verschillende bomen geworden; één zit snel en vol in blad en geeft daarna veel vruchten, de andere is traag, gaat later bloeien en heeft een veel kleinere opbrengst. De eerste heeft nog lang niet al het blad laten vallen, terwijl de tweede er bijna naakt bijstaat.

Wat zou het een saaie bedoeling zijn zonder al die varianten.